W zgodzie z cholesterolem

Cholesterol jest sterolem niezbędnym w organizmie człowieka, jednak jego wysoki poziom we krwi może zwiększać ryzyko wystąpienia udaru mózgu oraz chorób serca, m. in. choroby wieńcowej. Istnieją trzy rodzaje lipidów: lipoproteiny o wysokiej gęstości (HDL) czyli ten „dobry” cholesterol; lipoproteiny o niskiej gęstości (LDL) zwane „złym” cholesterolem, którego nadmiar prowadzi do tworzenia się blaszek miażdżycowych w naczyniach krwionośnych; oraz trójglicerydy.

Całkowity poziom cholesterolu we krwi człowieka wynosi maksymalnie 200mg/dl. Jeśli wartość przekroczy tą granicę, mamy powód do zmartwień, gdyż istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo nagromadzenia się lipidów w ścianach tętnic, utrudniając przepływ krwi do serca i mózgu. Hipercholesterolemia, czyli podwyższone stężenie cholesterolu we krwi może być dziedziczna, jednak w dużej mierze ma na nią wpływ niewłaściwa dieta. Jak zadbać o prawidłowy profil lipidowy? – Unikaj pokarmów o wysokiej zawartości cholesterolu takich jak: wołowina, wieprzowina, ser, mleko pełne, fast foody; – Spożywaj produkty o dużej zawartości błonnika (kasza gryczana, kasza jęczmienna, płatki zbożowe, otręby, fasola, groch, świeże owoce i warzywa); – Postaw na ruch – nawet najmniejszy wysiłek fizyczny zmniejsza poziom cholesterolu we krwi.

You may also like...